Implementare curs C1


Cursul de formare „Inclusive teaching, family and social counseling for disadvantaged students and in order to prevent the early dropout” s-a desfășurat în perioada 27 noiembrie – 2 decembrie 2017 în localitatea 
Vasto, Italia.

Participanții la această mobilitate, p.î.p. Perju Nicoleta-Gina și prof. Vasile Mihai, au conceput planul de implementare a cunoștințelor și deprinderilor dobândite la clasele primare și gimnaziale începând din ianuarie 2018.

plan implementare C1 primar      plan implementare C1 gimnaziu

Implementare la clasele primare

  • Imagini din timpul atelierului de integrare prin mișcare, organizat de p.î.p. Perju Nicoleta-Gina, ce presupune un tip de terapie fizică cu efect de stimulare a funcțiilor psihosomatice. Copiii devin astfel încrezători in  forțele proprii, înțeleg importanța sprijinului în relația de  colaborare,  simt împreună starea de bine în colectivul de elevi.

Totodată, clasa este  organizată- alternativ, în stilul clasic, conservator, în care poziția centrală este ocupată de cadru didactic și de tablă  dar și cu așezarea în formă de careu- fapt care creează un climat cald de lucru, suprimă ierarhiile, favorizează implicarea personală a copiilor… pentru că ei sunt față în față în timpul activităților și pot interacționa cu ușurință.

Deseori,  copiii sunt provocați să participe la scurte concursuri în  echipă  pe parcursul lecției. Astfel fiecare dintre ei  se simte- și este -activizat, valorizat.

Vineri, 16 martie 2018, ora de Matematica si Explorarea Mediului, p.î.p. Perju Nicoleta-Gina

Ziua Învățării Nonformale, 15 octombrie 2018, p.î.p Nicoleta Perju

„Cărți uriașe”

  • Despre facilitare grafică sau alte experienţe de învăţare pline de sens şi culoare, în context non-formal, prin  cuvinte & imagini. Copiii au folosit instrumentele lor de zi cu zi: hârtie, carton colorat, creioane, carioci sau acuarele, coli de flipchart, markere. Astfel,  grupurile  au lucrat împreună, folosind imaginea vizuală combinată  cu text sau cuvinte și crescând puterea de reținere a informației. Elevii  au avut ocazia de a elimina confuziile de comunicare în cadrul grupului, adăugând creativitate și implicare în activitatea  lor.

Activitate pe grupe eterogene-noiembrie decembrie 2018.

  • Într-o oră de Matematică si Explorarea Mediului a clasei a II-a C, copiii si-au instalat aplicațiile de scanare QR… foarte rapid, profesionist 🙂 pe telefonul lor sau pe tabletă.
    Codurile scanate ascundeau diverse exerciții și probleme de adunare sau scădere cu trecere peste ordin- pe care copiii le-au lucrat în comun, așa cum au ales să se grupeze, după afinități.

Astfel, elevii au fost interesați și încurajați în rezolvarea corectă, rapidă, a cerințelor.
Atât de mult au fost atrași de utilizarea device-urilor, că nu reușeam să generăm câte coduri scanau și câte cerințe rezolvau copiii…
Rămâne să găsim și în zilele următoare utilizări interesante ale aplicației! 🙂

Matematică „aplicată”, ușor de asimilat  dacă e transformată în joc!

  • Ianuarie 2019

Învățând fracțiile în așa fel încât să ne ”cuprindă pofta”  de mate pe toți, am  folosit ”material didactic” atractiv 🙂 Copiii si-au fracționat singuri întregul, intuind astfel ce înseamnă un sfert, o jumătate, două sferturi sau trei sferturi. La final,   degustarea:). Nimeni nu a plecat acasă cu lecția neînțeleasă.

În altă minunată zi, am încercat și aplicat jocul în perechi:

”Fracții cu ingrediente pentru pizza”

Peer-tutoring.

  • De obicei, în fiecare zi de joi, după orele de curs, ne strângem în jurul celor care au nevoie de ajutor la teme sau pentru explicații suplimentare.

Copiilor le place extrem de mult să fie de folos celorlalți, ajutându-i la  recuperarea dificultăților de citit/scris sau la exercițiile și problemele  de matematică.

Alte săptămâni, alte provocări: Esferodinamia.

Am parcurs un exerciţiu cu mingile mari ( pe care copiii le adoră ).  Am fost atenţi, ne-am sincronizat,  am colaborat  şi am ajuns la concluzia că putem funcţiona foarte bine ca un “întreg”, că toate ies bine dacă ne înţelegem şi suntem atenţi unii cu alţii.

De asemenea, continuăm să ne ajutăm unii pe alţii:

Implementare la clasele gimnaziale

Teatru forum – clasa a VII-a C, profesor Vasile Mihai, martie 2018

Esferodinamia – clasa a VIII-a A, profesor Vasile Mihai, martie 2018

Esferodinamia este practicată de elevi în pauza dintre două ore dificile. Când trupul este relaxat şi odihnit, puterea de concentrare creşte şi cunoştintele teoretice se îmbină armonios cu deprinderile practice. Mens sana in corpore sano.

Ziua Învățării Nonformale, 12 octombrie 2018, profesor Vasile Mihai

  • Elevii clasei a VIII-a A au învățat că prin joc au descoperă și se consolidează aptitudinile ce vor sta la baza viitoarei profesii. Zâmbetele și entuziasmul participanților demonstrează că activitatea a fost un succes deplin. Elevii clasei a VIII-a C au recitat expresiv cele mai îndrăgite versuri și au prezentat un număr de pantomimă. Și-au recunoscut colegii prin gesturi și atitudini într-o atmosferă ce stimulează creativitatea.

Esferodinamia, clasa a VIII-a, noiembrie 2018, profesor Vasile Mihai

Organizarea grupurilor de peer-tutoring, decembrie 2018, profesor Vasile Mihai

S-a observat că influenţa grupului se manifestă foarte puternic asupra individului, schimbându-i comportamentul în mod durabil. Totuşi, rezultatele nu sunt de fiecare dată pozitive, deoarece liderii informali se remarcă mai ales prin rezultate slabe la învăţătură şi purtare. Elevii cu dificultăţi de adaptare la mediul şcolar îi consideră modele şi încearcă să îi imite.

Înțelegând nevoile elevilor cu cerinţe educative speciale şi dorinţa de apropiere de cei de o vârstă cu ei, am organizat câteva grupe de peer –tutoring. Un elev cu rezultate bune la învăţatură îl ajută pe un elev cu rezultate mai slabe şi astfel amândoi beneficiază de o experienţă şcolară relevantă. Apropierea de vârstă şi interesele apropiate facilitează un dialog sincer şi stimulează o interacțiune lipsită de inhibiţiile inerente relaţiei elev profesor.  Elevul cu rezultate bune aprofundează materia, se simte valorizat de către profesor şi colegi, iar cel cu rezulate slabe are conştiinţa propriei valori.

În practică, am organizat grupele astfel: Filimon Cristian este ajutat de Saco Michele; Ergin Mert este ajutat de Muscă Matei; Grigore Valentina este ajutată de Barzic Bianca. Discuţiile din grupe au un caracter nonformal şi se desfăşoară în pauze şi în timpul liber. Intervenţia cadrului didactic are rolul de a consolida achiziţiile şi de a-i încuraja să continue.

Vizionare filme, aprilie 2019, profesor Vasile Mihai

După vizionarea unor secvenţe din filmul „Băiatul cu pijamale vărgate”, elevii clasei a VII-a B au identificat sursele discriminării prezentate în film. Egalitatea şi libertatea sunt păstrate prin acţiunile noastre zilnice şi primul pas este  să constientizăm problemele. Eleva SR a menţionat: „Chiar dacă suntem egali în faţa legii şi teoretic beneficiem de aceleaşi şanse în viaţă, de obicei, starea materială ne limitează oportunitățile”.

Totodată, cei doi participanți la cursul C1 au realizat un program de pregătire suplimentară și asistență psihopedagogică, care a fost aplicat începând din ianuarie 2018 la clasele primare și gimnaziale cu elevi proveniți din familii migrante sau mixte sau din medii defavorizate, după cum urmează: la clasele primare în fiecare joi, orele 12-12,30 și la clasele gimnaziale bilunar, vinerea, orele 17-18.

De asemenea, au fost monitorizate lunar absențele elevilor în perioada ianuarie-decembrie 2018, constatându-se diminuarea absențelor acestor elevi și o mai bună implicare a acestora în viața școlară.