Marinela Simionescu

În perioada 30 septembrie-6 octombrie 2018, în localitatea Larissa, Grecia, se desfășoară cursul de formare „Creative methods in special needs education” furnizat de Pričalica, din localitatea Virovitica Croația la care voi participa impreuna cu cele două colege ale mele, dna director prof Ana Hutanu si pip Luminita Lazar.

Prima zi 30 septembrie 2018

După un zbor placut deasupra norilor am aterizat in orasul Salonic. De acolo, călătoria a fost si mai interesanta pentru ca am mers cu trenul si am putut privi peisajul Greciei continentale. Mare si munti acoperiti de pini, ici, colo, cu vârfuri golase. Livezi de maslini si palmieri. Am ajuns in Larissa două ore mai târziu unde am descoperit un oraș bogat in cafenele, de altfel asta spun grecii despre el, bogat si in magazine scumpe. Foarte curat, cu străduțe înguste dar pe care masinile circulă în voie. La hotel am gasit o atmosferă ospitalieră. Tot aici se vor tine cursurile începând chiar de mâine. Pe curând!

A doua zi

1 octombrie 2018 a fost o zi de neuitat! Atât de plină de surprize! De la hotel ne-a însoțit un ghid care ne-a preluat in prima parte a zilei. Impreuna am străbătut străduțele vechiului oraș Larissa. Obiectivele principale au fost Catedrala si Amfiteatrul. Acesta din urmă a fost “recent” descoperit, în anii 90. La Catedrala ortodoxa am vazut rămășițele primului episcop pe care l-a avut orasul, Ahile. In apropierea lor, în vechiul oraș se află ruinele unei bazilici bizantine. Se mai pot vedea bucatele dintr-un mozaic viu colorat. In zari, nu foarte îndepărtate, puteai privi măreția muntelui Olimpus. Plimbarea a continuat pe străduțele animate ca intr-o zi de vară,  de concediu. Ruine ale trecerii romanilor prin zonă, vechi magazine tradiționale, o fostă moschee, o sinagogă,  toate confirmă multiculturalitatea acestui oraș și trecerea lui printr-o istorie zbuciumată. Orasul a fost ocupat pentru mult timp de Imperiul Otoman.

Spre finalul plimbării am avut parte de gustări grecesti: pâine cu must si brânză fata de la negustori cu tradiție în oraș, masline, ardei iuți murați si nelipsitul Tsipuro cu care am dat noroc.

Ziua nu s-a terminat aici. Seara culturală in care ne-am onorat țările de proveniență. Am vorbit despre scolile noastre, despre copii. Ivan si-a prezentat materialul despre Croatia, tara lui. Ne-am prezentat îmbrăcămintea (iile), felurile de mâncare apoi am cântat și am dansat.

Toate acestea pe meleagurile minunate și însorite ale Tesaliei.

Kalispera!

A treia zi, 2 octombrie 2018 sau 62 august

O zi încântătoare de vară! După ce in prima parte a zilei am avut cursuri cu Ivan cel negroaznic de la care am invatat din nou o multitudine de jocuri, am hotarat impreuna ca dupa amiaza sa o folosim îmbinând utilul cu plăcutul. Am vizitat plaja din Larissa delectandu-ne cu auzul valurilor mării Egee și cu plimbarea pe țărm.  Un loc de vis unde muntele coboară ca să se întâlnească cu marea cea mare. Încă o dată Elada ne-a vrăjit cu frumusețea ei. Pe drum, la intoarcere, ne-am oprit la poalele muntelui Olimp unde am vizitat o mănăstire. Apa de la Izvorul Sfintei Paraschevi (putina macar…stiți,pentru ochi👁…e binefacatoare!) Ne-am intors in Larissa unde totul este atât de animat, un oraș în care viața pare ca abia acum, noaptea, e trăită din plin!

Pe mâine! Kalispera!

A patra zi, 3 octombrie 2018, zi de cursuri. Intensiv dar distractiv. O mulțime de jocuri pe care Ivan s-a oferit să ni le-arate, sa ne învețe si sa le jucam împreună. Despre asta este vorba la cursul la care participam: identificarea metodelor creative cu privire la educația inclusivă. Dupa prânz am avut ocazia din nou sa vizitam frumosul oraș,  Larissa.  O plimbare pe promenadă, de-a lungul râului Pinos. 

7

A cincea zi, 4 octombrie 2018

Zi dedicată în întregime relaxării. Am mers la Meteore cu mașina, însoțiți de ghid.

Meteora, ad literam „mijlocul cerului”, „suspendat în aer” sau „sus în ceruri” – etimologic referitor la „meteorit” este unul dintre cele mai mari și cele mai importante complexe de mănăstiri ortodoxe din Elada, al doilea după Sfântul Munte Athos.

Cele șase mănăstiri sunt construite pe piloni din piatră naturală (gresie), la marginea de nord-vest a Câmpiei Tesaliei în apropierea râului Pinos și Munților Pindului, în centrul Greciei. Cel mai apropiat oraș este Kalambaka. Meteora este înregistrată în lista Patrimoniului mondial Unesco din anul 1988.

Ca fenomen fizic este unic în toată lumea. Această formațiune de stânci a luat naștere datorită unui con în formă de deltă, constituit din pietre de râu și nămol, care se vărsau în vechiul lac tessalic. Atunci, acest masiv în formă de deltă s-a scindat în pietre și stânci uriașe compacte cu înălțimi de până la 400 metri.

În prezent există 24 de mănăstiri, unele se găsesc într-o stare de ruină (Sfântul DuhSfântul DimitrieSfântul Nicolae Padova și altele), în timp ce altele se conservă foarte bine, intacte și funcționează (Marele MeteorVarlaamSfânta TreimeSf. ȘtefanRusanouSf. Nicolae). Noi am intrat in două mănăstiri, Grand Meteora si Agios Stefanos dar ne-am bucurat de drumul până acolo, de priveliștea minunată.

O noua zi de curs, 5 octombrie 2018

Astăzi, în penultima zi de curs am inceput prin a discuta despre educația inclusiva, care este ideea de la care s-a plecat. Am ajuns la concluzia ca excluderea copiilor, tinerilor si adultilor de la oferta educationala de masa este acum recunoscuta ca discriminare care echivaleaza cu o violare a drepturilor lor fundamentale. Legislatia internationala a drepturilor omului contine atat interdictii exprese cat si interdictii implicite impotriva segregarii pe motive de rasa, etnie sau nationalitate in institutiile educationale. Metodele ed inclusive se bazează pe cele opt inteligenţe multiple. Acestea sunt:
Implicarea elevilor în situaţii de viaţă concrete;
Realizarea de activităţi în aer liber (outdoor activities); Activităţi extracurriculare; Peer training (peer education) – formarea unor competenţe/abilităţi în cadrul unor grupuri formate de elevi de acceaşi vârstă, clasă, sex, orientare religioasă, etc.; E-learning; Folosirea muzicii, artei, desenului, jocului, teatrului ca metode de învăţare; Dobândirea unor abilităţi de interacţiune între persoane – Team Building (construirea unei echipe eficiente este un proces de dezvoltare şi motivare a unui grup, astfel încât acesta să îşi atingă ţelul şi să devină o echipă eficientă). Learning by doing. Învăţarea prin practică în situaţii concrete.

In a doua parte am discuta despre platforma Etwining si despre cum poți găsi parteneri educaționali.

Cursul in aceasta zi a fost unul teoretic. Seara s-a încheiat frumos, cu o plimbare prin oras.

6 octombrie 2018, ultima zi de curs

Decernarea diplomelor a fost un moment emoționant deoarece experiența de la cursul Erasmus plus cea greaca se apropia de sfârșit și se apropia momentul despărțirii și al amintirilor.

Ivan a înmânat tuturor cate o diplomă de final de curs plus plus certificatul Europass.