Florescu Aurelia

În prima zi a cursului “Eco Schools & Future Classroom” a avut loc o întâlnire cu toți participanții în care ne-au fost oferite detalii referitoare la activitățile pe care le vom desfășura.

Dupa o scurtă prezentare a fiecărui participant s-a discutat despre sistemul de învățământ finlandez cu toate aspectele relevante ale acestuia.

 

A urmat apoi  o vizita in centrul cultural in care se desfășoară cursul.  Impresionant câte facilități sunt puse la dispoziția tuturor: săli de lectură, săli IT, săli de muzică, studio muzical, sala de imprumutat instrumente si sala de repetitie,  sala de activități practice – cusut, imprimat tricouri, deco-art etc.

 

Ziua a continuat cu o vizită, împreună cu toți colegii participanți, prin capitala Finlandei, în câteva locuri interesante.

Ziua a doua a cursului – 26.04.2022 a avut ca tematică:

  • caracteristicile elevilor din secolul XXI
  • caracteristici cognitive alternative
  • schimbări ale valorilor culturale și sociale
  • așteptări pentru predare și învățare

Discuțiile s-au desfășurat pornind de la două citate de mare actualitate:

  •  John Dewey: “Dacă îi învățăm pe elevii de azi așa cum le-am predat celor de ieri, le furăm ziua de mâine.” 
  • Benjamin Franklin „Spune-mi ceva și voi uita. Învață-mă ceva și voi învăța. Implică-mă în ceva și îmi voi aminti.

Egalitatea în școala finlandeză este evidențiată ca fiind unul dintre principalii piloni ai educației. Acest principiu a evoluat în jurul valorii și respectării diversității, în acordarea de șanse egale și resurse foarte mari pentru educație.

Incluziunea este integrată în fiecare aspect al vieții școlare finlandeze și este susținută de un sistem în plină ascensiune, cu evoluție multiculturală și dinamică.

Ceea ce învățăm devine parte din ce suntem. Clasa viitorului se bazează pe învățare centrată, muncă în echipă, creativitate, inovație, învățare activă.

 

Ziua a treia a avut pe agendă discuții despre:

• abilitățile, nevoile și interesele cursanților din secolul 21

• abilități de învățare și inovare

• gândire critică și rezolvare de probleme

• educația pentru mediu

 

Clasa viitorului se bazează  pe profesorii care sunt ghizi ai învățării, elevii care sunt activi, comunică și lucrează împreună, sunt creativi, implicați, iar învățarea este accentuată pe analizarea faptelor.

Ca să ajungem acolo putem utiliza  instrumente  moderne: prezentările Powerpoint, modele, fișe, imagini, videoclipuri,  modele 3D – care încurajeză spiritul motivat și gândirea vizual-spațială, videoproiectoarele, panourile interactive, ochelarii vr etc.

Iar mediul trebuie să fie unul motivant și inspirator.

Clasele din școlile finlandeze sunt organizate astfel încât să permită elevilor să se simtă în largul lor în timpul cursurilor. Covoarele din săli, canapelele, fotoliile și pernele cu care sunt dotate le oferă copiilor prilejul sa se așeze cum doresc și să acumuleze informațiile într-un cadru mai puțin formal, relaxați și receptivi la tot ce li se spune

În loc de concluzie:

Notele muzicale fac melodii, dar nu fiecare melodie atinge o coardă. Bazează-te pe mesaj mai degrabă decât pe conținut.

Cea mai frumoasă muzică din lume este condusă de suflet. Găsește-ți vocea și lasă-ți muzica să schimbe lumea.

Ziua a patra a cursului a fost ultima teoretica, ziua a 5-a fiind una de vizitare a unei scoli din Helsinki.

S-au recapitulat notiunile prezentate anterior si s-a discutat despre programul Eco Scoala.

Noi fiind o Eco Scoala am impartasit colegilor din experienta desfasurarii programului.

Scoala viitorului are ca punct de plecare programul Eco scoala, in care toate activitatile sunt realizate de catre elevi, indrumati de profesori si care unesc toti partenerii din scoala si din afara ei.

Ziua 5

Vizita intr-o scoala din Helsinki