Duminică, 1 august 2021
O noua aventură a început azi. Am plecat din Galați cu dorința de răcoare dar și cu o oarecare strângere de inimă.
Mereu când plec în afară mă încearcă un astfel de sentiment. Dacă întâlnesc vreo situație în care sa nu ma descurc? Dacă am uitat ceva? Dacă…?
Până una, alta, orice anxietate aș fi avut s-a risipit când, din cauza unui incident, zborul nostru (ce deja avea întârziere) a decolat cu 2 ore mai târziu, ceea ce înseamnă că ora târzie de ajungere la hotelul din Berlin a devenit și nepermis de târzie.
Somnul lung așteptat a sosit cu 4 ore înainte de a mă trezi.
Luni, 2 august 2021
Am plecat pe jos spre locația cursului, ‘școala’, cum o numește formatoarea noastră, Ada.
Traseul de 30 de minute ne-a purtat pe bulevarde largi flancate de-o parte și de alta de clădiri cochete mai vechi (par anii 30-60) – deși suntem în Berlinul de Est, dar și de clădiri mai noi. Toate blocuri de locuințe. Ce probabil sunt destul de generoase, sau regulile de arhitectură sunt restrictive, pentru că toate balcoanele sunt descoperite – terase, doar dacă nu au fost altfel proiectate din construcție.
Din loc în loc, blocurile făceau loc unor mici parcuri de cartier, însă pe traseu am trecut și pe lângă un parc atât de mare încât părea o pădure.
Ajunși la Rigaer Strasse nr. 4, am făcut cunoștiință cu formatoarea noastră, dar și cu colegii veniți mai devreme ca noi.
Până la pauză am avut parte de o sesiune introductivă cu explicații despre curs și cu ceva detalii organizatorice. Apoi fiecare profesor participant și-a prezentat școala din care provine și a răspuns întrebărilor care nu s-au lăsat așteptate, toți fiind curioși de cum e școala în alte părți. În plus, am primit sfaturi și lămuriri pentru ca experiența noastră din Berlin sa fie una cât mai pozitivă.
După pauză, am continuat sesiunea cu un joc cu ajutorul căruia ne-am cunoscut mai bine. Am primit fiecare o foaie cu un cadran de ceas pe ea. A trebuit să ne stabilim ‘întâlniri’ cu ceilalți colegi la orele disponibile. Apoi Ada, formatoarea noastră a stabilit pentru fiecare oră câte un subiect de conversație. Astfel, cu întâlnirea de la ora 10 a trebui să discut despre visul meu cel mai mare(și al interlocutorului, evident), cu cea de la ora 7 despre cea mai mare realizare, și despre ce aș fi făcut dacă nu aș fi fost profesor cu întâlnirea de la ora 4.
Astfel, am ajuns sa îi cunosc mai bine pe colegii mei de curs. Ciro și Davide din Toscana, Italia. Tot din Toscana dar din N, Anita. ,Apoi Agatha din Slovacia. Tasula din Cipru. Adrian din Spania. Carla și Daniela din Focșani. Noi, românii, suntem peste tot!
Din păcate, nu am reușit să ne ținem de proiectul de pe agendă. Profesori suntem și ne place să vorbim. Odată porniți, eram dornici de a afla și de a împărtăși cât mai multe cu noii noștri colegi.
Odată sesiunea terminată, am profitat de sugestia formatoarei și am fizitat Futurium, un centru muzeologic interactiv ce are ca tematica viitorul mai apropiat sau îndepărtat sustenabil și verde al omenirii. Viitor bazat pe cercetări și pe descoperiri actuale. O prezentare interesată ce poartă o conversație actuală dar nu destul de urgentă pentru publicul larg sau politicieni, din ce simt eu.
Obosiți și flămânzi, am mers în gara centrala din Berlin, Hauptbahnhof, unde am luat masa și apoi ne-am îndreptat spre Alexanderplatz, unde avem hotelul. Evident, am mai vizitat. Inclusiv faimosul turn de televiune de lângă piata
Sunt dornic sa intru mâine în pâine! Să învăț tehnici și metode prin care pot asculta activ elevii mei, prin care îmi pot dezvolta empatia.
Marți, 3 august 2021
Astăzi am vorbit despre inteligența emoțională. Un mic istoric, ce înseamnă și mai ales cum poate fi dezvoltată. Un aspect important de reținut este faptul ca nu există emoții negative, rele și emoții bune, pozitive. Toate sunt emoții și este normal și chiar indicat să le lăsăm să se manifeste. Ele sunt firești și naturale. Este indicat să le privim ca fiind comfortabile sau nu.
Deasemenea am discutat despre empatie și motivație și despre importanța social skills, subliniindu-se ideea că nu trebuie sa judecăm sentimentele elevilor ci să încercăm să empatizăm cu ei și să le oferim ajutor. Deasemenea am completat un test de evaluare a EQ(inteligenta Emoțională) în urma căruia ne-am descoperit punctele tari, punctele slabe și cele pe care le putem îmbunătăți ușor.
Deasemenea am discutat despre modalitatea de a ne schimba modul de percepție a noastră, în primul rând, și al tuturor celorlalte aspecte din viața noastră. Plecând de la ideea că nu suntem nici cu prietenii atât de critici cum suntem cu noi înșine, a trebuit sa găsim câteva exemple de gândire negativă în ceea ce ne privește și sa încercam sa le schimbăm într-o manieră pozitivă.
exemplu: Nu am făcut niciodată asta! Dacă nu mă voi descurca? – > Hai sa încerc! Dacă totuși îmi iese și îmi demonstrez ca pot face ȘI asta?
Am fost organizați apoi pe perechi, având sarcina de a purta o discuție cu perechea noastră despre o dificultate, o problemă din viata personală sau profesională, la alegere. Apoi am completat un chestionar care ne-a arătat dacă am ascultat în mod activ sau nu. Ascultarea activă însemnând că ești prezent, atent, nu întrerupi interlocutorul.
La final, am discutat despre metoda Visual Thinking Strategies(Strategii de Gândire Vizuală), care se folosește de poze, tablouri pentru a înlesni comunicarea, exprimarea propriilor păreri, sentimente.
Se pleacă de la o imagine și sunt adresate, pe rând, 3 întrebări :
Ce se întâmplă în imagine?
Ce vezi de spui asta?
Ce mai poți observa?
Aceste întrebări sunt orientate spre descoperire, nici un răspuns nefiind considerat greșit. Această metodă dezvoltă comunicarea, creativitatea, gândirea critică și colaborarea. Profesorul trebuie sa parafrazeze ceea ce spune elevul, pentru a confirma ca ceea ce spune copilul este valid, arătând în același timp locul în imagine ce arată ce spune elevul și deasemenea trebuie sa facă legături între răspunsuri, dacă există.
După sesiunea de astăzi și o delicioasă supă vietnameză(Pho Ga), am participat la un tur ghidat în centrul Berlinului. Am observat din exterior Palatul Lacrimilor, unde berlinezii de Vest își luau la revedere de la prietenii și membrii familiei din Berlinul de Est. În apropiere, lângă câteva Ministere și lângă râul Sprie am văzut Reichstag, Palatul Parlamentului german. În apropiere am vizitat și Poarta Brandenburg, Memorialul Holocaustului și Piața Potsdam.
Miercuri, 4 august 2021
Astăzi am discutat despre piramida nevoilor a lui Maslow. Chiar dacă nu era ceva nou pentru noi, am aflat câteva informații interesante, cum ca nevoie identificate pot fi de doua feluri, nevoi ce pornesc de la o deficiență și nevoi ce presupun creștere personală, dezvoltare. Deasemenea, ca nevoia de autorealizare se poate împărți in mai multe nevoi și anume nevoi cognitive, estetice, de autoactualizare și de transcendență.
Plecând de la această discuție am ajuns la bullying. Am discutat un pic fenomenul și diferența dintre el și răutate sau comportamentul răuvoitor și am identificat tipurile de bullying. Deasemenea am discutat despre cum sa reacționăm în cazul cyberbullying-ului și cum putem identifica bullying-ul ca profesori sau părinți.
La final, am făcut un joc de rol în care am jucat două scenarii de bullying și am discutat apoi despre cum ne-am simțit în pielea agresorului, a victimei sau a celorlalte persoane implicate.
Joi, 5 august 2021
Astazi am învățat despre metoda interogări restaurative aplicată atât agresorului cât și victimei bullying-ului. Se refera la o serie de întrebări utilizate pentru a afla miezul problemei dar și pentru a trezi empatia în agresor și pentru a găsi o soluție pt victima.
De asemenea am discutat despre metode de învățare cooperativă , ce ne ajută la coeziunea grupului, metode precum: think pair share, time pair share, Rally Robin, Rally Coach.
La finalul sesiunii am pus în practica agree-disagree line up (în funcție de o tema data, se trimit cei pro într-un colt, cei contra în altul, și cei indeciși la mijloc) și am pus apoi în practica time pair share.
De asemenea, am discutat punctual, pe grupe problemele întâmpinate la clasa de colegii noștri. Fiecare a scris pe hârtie despre o problema de la clasa și apoi, împărțiți în 2 grupe, am discutat soluțiile pentru problemele respective.
Vineri, 6 august 2021
Astăzi am învățat de cum putem implementa la clasa metoda celor 6 Pălării Gânditoare, în contextul gestionării conflictului. De asemenea, am învățat despre ‘mesajele “EU”‘, o manieră asertivă de a spune ce avem pe suflet fără să generăm un conflict:
‘Eu simt că … atunci când (tu)… pentru că… și am nevoie … .;
exemplu: “Eu mă simt copleșit când tu întârzii la muncă pentru că trebuie să fac și munca ta pe lângă ce am eu de făcut și am nevoie ca tu să fii la timp.” Atunci când elevii sunt obișnuiți cu această ‘metoda’ se poate folosi negocierea pentru a discuta și a obține un compromis (o soluție practic) în gestionarea conflictului.
Sâmbătă, 7 august 2021
Astăzi am vizitat orașul Potsdam, capitala landului Brandenburg. Am vizitat reședința imperială construită aici, și parcul în care se află aceasta.
Muzeul FUTURIUM
Potsdam
Castelul Charlottenburg
Neues Museum (Noul Muzeu)
Galeria Expo Zidul Berlinului
De prin Berlin adunate: