Nicoleta-Gina Perju

Vasto, 2 decembrie 2017

🙁  Ultima zi

Excursie în împrejurimi  –Vasto Marina, Punta  Penna, Punta  Aderci, Biserica St. Giovanni de Venere si  Prânzul festiv la Trattoria de la Transumanza.

 

Vasto, 1 Decembrie 2017

La mulți ani, România! 

Și în Vasto trăiesc români vrednici care duc peste hotare dorul țării în care care  s-au născut!

Cu sufletul și mintea acasă- la serbările dedicate zilei naționale- am vizitat  două școli din oraș: Școala Gimnazială ”Paolucci” și Liceul Artistic ”Pudente”.

Din avalanșa observațiilor interesante, am reținut :

  • Legea italiană reglementează  concret incluziunea tuturor copiilor, indiferent de natura nevoilor lor speciale.
  • Școala are rezevat un spatiu bine delimitat , de obicei parterul, dedicat celor care au nevoie de atenție specială.
  • Un procent semnificativ din numărul total de profesori al unei școli sunt  ”profesori de sprijin”. Ei se întrunesc în discuții  periodice, săptămânal sau de câteva ori pe an.

Vasto, 30 noiembrie 2017

Încă o  nouă  zi la sediul POLARIS , foarte bine organizat,  călduros și   primitor.

Am continuat studiul grupurilor, al  comunicării verbale sau  non verbale din cadrul unui grup de învățare,  am dezbătut  modalitățile practice de incluziune în grup, am explorat și alte metode Feldenkrais, Creative Dancing dar și introduceri despre  Oppressive Teather sau Theater Forum.

Vasto, 29 noiembrie 2017

După ce în prima parte a  acestei zile  însorite de pe  malul Adriaticii am dezbătut teorii noi despre grupul de studiu si comunicare, despre experiențele noi de învățare și strategiile Learning by doing, ”one to one learning- tutoring ” sau despre structurile, interacțiunile și dinamica într-un grup incluziv, după pauză am studiat pe noi înșine metode noi de incluziune, introduse cu succes  și în școlile locale:  Creative Dance  și Feldenkrais  Method.

Spre finalul zilei, la cerința noastră, ni s-a alăturat Frederica, o tânără minunată, care a renunțat la catedra de  main teacher pentru a fi profesor de sprijin pentru elevii  aflați în dificultate din motive diferite: patologice sau sociale. Ne-a povestit că, în scoala în care  activează, învață în jur de 40 de elevi cu problemele amintite mai sus. Dintre aceștia, ea  urmărește 2 copii în permanență, iar  pe unul dintre ei îl ajută să  urmărească și să înțeleagă orele de curs pas cu pas, în sala de clasă.

S-au discutat multe legate de cele două sisteme de învățământ , întâlnirea  fiind extrem de constructivă pentru ambele părți 🙂

Vasto, 28 noiembrie 2017

Marți, în prima parte a zilei  am vizitat  o școală a orașului Vasto, Noua Direcție Didactică (Nuova Direzione Didattica).

De la gazdele noastre am aflat că  această școală administrează 1200 de elevi. Spre deosebire de România, sarcinile administrative sunt preluate de personal specializat. În acel moment, în școală învățau copiii de grădiniță și de ciclul primar.

L-am cunoscut astfel pe Sergio Santoro, un învățător care a avut inițiativa de a folosi la clasa lui de copii de 8 ani (clasa a III-a primară după sistemul italian) teatrul, mișcarea liberă sau  pe  muzică, el fiind inițiatorul unui proiect desfășurat pe parcursul celor 4 ani petrecuți împreună : Che clasa, Ragazzi!

Metoda folosită de el la clasă pune pe primul plan fericirea, starea de bine a profesorului și a elevilor, stare care aduce cu sine elevi motivați intrinsec – deci cu rezultate ulterioare foarte bune …

În partea a doua a zilei  am  avut onoarea de a  petrece  câteva ore sub îndrumarea Ms. Rachele Giammario, therapist of neuro and psychomotor developemental age , psychologist, teacher and lecturer at the University of L` Aquila, Regional president of AIDAI (Italian Association pf ADHD).

Prin prezentările extraodinar de bine structurate și interesante, dublate prin discuții interactive și la obiect, am urmărit completarea unei baze teoretice formată  ani de studii și de experiență pedagogică în România. Teoriile extrem de interesante prezentate de doamna profesor univeritar au completat, au organizat diferit dar  optim practicile folosite la clasă, oferind astfel noi perspective de abordare a managementului unei clase de elevi care primesc în mijlocul lor copii din alte țări dezavantajati de necunoasterea limbii sau  copii cu diferite probleme de învățare- ADHD, Dislexia, TSA.

Vasto, 27 noiembrie 2017

Prima zi a cursului a  adus laolaltă profesori dedicați din Danemarca, Lituania, România, Germania, Italia. Hotarele geografice s-au ”topit” prin  felul în care gazdele noastre de la Polaris ne-au  așteptat, în ciuda vremii destul de reci și ploioase care ne întâmpinase deja cu o seară înainte.


Am cunoscut-o astfel pe Claudia di Foglio, pe minutata Veronica Telese, pedagog specializat in educația out door dar și în relațiile inter și intragrup.

Asemenea,  cu un caldo benvenuto ne-a întâmpinat Ms. Gisela Fantacuzzi, perfomer art  and terapist, coregraf, trainer acreditat în metoda Feldenkrais.

Pe parcursul unei zile, densă dar minunată, în ciuda aspectului vremii, am depășit barierele lingvistice sau emoționale, urmărind cu real interes o mentalitate diferită de a noastră, generată de o cultură veche de milenii.

Cu atât mai mult, momentul culminant -și inedit- al zilei a  decurs atunci când am aplicat  practic ”Esferodinamia”, o metodă nouă chiar și în Italia. Aceasta folosește  mișcarea psihosomatică și contactul interpersonal, introspecția, tehnici de concentrare și respirație, totul în scopul conștientizării propriei stări de bine, a  dobândirii încrederii și stimei de sine  dar și  în partenerul actului de învățare.

Roma, 25 noiembrie 2017

25 noiembrie 2017, prima zi…

După un zbor liniștit, am ajuns cu bine la primul punct al călătoriei noastre: Roma!

Cetatea Eternă ne-a întâmpinat cu un fascinant amestec de modernitate și tradiții antice. În apropierea Colosseumului se agitau tineri pe celebrele scutere ”Vespa”, insuflând bucuria de a trăi într-un muzeu în aer liber.

Galați, 20 noiembrie 2017

Bună ziua tuturor!

Iată-ne aproape de momentul în care vom decola către primul curs al Proiectului,  Inclusive teaching, family and social counseling for disadvantaged students and in order to prevent the early drop out   -Vasto, Italia.

Aștept cu nerăbdare și interes temele abordate de acest curs. 🙂