În perioada 19 – 24 februarie 2024 am avut oportunitatea de a participa alături de profesori din România (2 echipe), Cipru, Croația, Grecia, Lituania, Turcia și Spania, la cursul „We Are All Special: Inclusion and Support for Students with Special Needs In and Out of the Classroom” ce a avut loc la Florența, în Italia.

Cursul este conceput pentru a veni în sprijinul profesorilor oferind o înțelegere mai profundă asupra dinamicii clasei, a bunăstării elevilor, a succesului în învățare și a implicării familiei în școlile incluzive.

Încă de la prima întâlnire ni s-a oferit introducere generală asupra principalelor dizabilități, precum dizabilitățile de dezvoltare (autism), dificultățile de învățare (dislexie, dispraxie), tulburările emoționale și comportamentale (ADHD, ADD, depresie, bipolaritate), dizabilitățile intelectuale și fizice. Pe toată durata cursului am fost încurajați să povestim din experiențele la clasă și despre dificultățile pe care le-am întâlnit în lucrul cu astfel de elevi.





Am luat parte la o o serie de activități practice ce au avut ca scop dobândirea unor noțiuni care să ajute la prevenirea izolării și a comportamentelor perturbatoare de la începutul anului școlar, luând în considerare interacțiunea între egali și sprijinul colegilor ca elemente fundamentale pentru a construi abilități sociale și încredere în sine și pentru a face față stresului și neputinței. Cursul s-a concentrat, de asemenea, pe managementul conflictelor, exerciții de team building și exersarea mindfulness în sala de clasă.

Acest curs mi-a oferit o nouă perspectivă asupra modului în care profesorii se pot asigura în mod eficient că pun baze solide pentru o clasă incluzivă, care să răspundă nevoilor tuturor elevilor.